Procedures

Klachtenprocedure

Heb je een vraag, bezwaar of klacht? Spreek een medewerker van de voorziening aan en we gaan samen in gesprek. Als je daarna toch nog niet tevreden bent, kun je ervoor kiezen om een formele klacht in te dienen.

We zetten dan de volgende stappen:

  • de klacht wordt mondeling, schriftelijk of digitaal meegedeeld aan de interne klachtencoördinator (Simon Dankers) of aan Liantis (Liantis Preventie en Welzijn, Willebroekkaai 37, 1000 Brussel). De klacht wordt geregistreerd op het Klachtenregistratieformulier.
  • Als de klacht ontvankelijk is, wordt de klacht onderzocht. Dit onderzoek duurt maximaal een week en een antwoord op de klacht wordt aan de directie van de voorziening voorgelegd.
  • De klachtencoördinator brengt de klager schriftelijk op de hoogte van het antwoord op de klacht en van het actieplan (ten laatste vier weken na het neerleggen van de klacht). Ook andere betrokkenen (bv. de consulent) kunnen op de hoogte worden gehouden.
  • Het actieplan wordt uitgevoerd en de klachtencoördinator houdt contact met de klager om te horen of hij/zij tevreden is.
  • Bij ontevredenheid kan de klager zich wenden tot de consulent of het Opgroeipunt (op het telefoonnummer 078 170 000, via het contactformulier opgroeien.be/opgroeipunt, per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel).

 

Procedure bij grensoverschrijdend gedrag

Meldingen van grensoverschrijdend gedrag kunnen mondeling, schriftelijk of digitaal worden gedaan bij de interne meldingspersoon van OVBJ Zusters van Liefde (Simon Dankers), of de externe meldingspersoon (Liantis Preventie en Welzijn, Willebroekkaai 37, 1000 Brussel). Het incident wordt zo gedetailleerd mogelijk beschreven. De informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Als de melding ontvankelijk is, wordt er onderzoek verricht.

Conclusie 1: Er is sprake van een mogelijk misdrijf.
Er kan aangifte gedaan worden bij de politie of rechtstreeks bij het Parket. De beslissing om dit wel of niet te doen ligt in eerste instantie bij de cliënt en zijn/haar ouders, maar ook OVBJ Zusters van Liefde kan besluiten om aangifte te doen. Het slachtoffer wordt opgevolgd door de meldingspersoon of de voorzitter van de vzw.

Conclusie 2: Grensoverschrijdend gedrag dat niet als misdrijf kan omschreven worden.
Er vindt overleg plaats over de te nemen stappen ten aanzien van dader en slachtoffer. Hierbij wordt in een gesprek met de cliënt(en) en zijn/haar ouder(s) de conclusie besproken en gemotiveerd. Een eventuele sanctie die aan het gedrag en aan herhaling van het gedrag verbonden is, wordt gekozen in overleg met de jeugdrechter, de sociale dienst of de gemandateerde voorziening.

Conclusie 3: Ongegronde melding.

Alle stappen vanaf het moment van de melding tot en met het afsluiten van de melding worden met opgave van data in een logboek opgenomen, waarvan uiteindelijk een verslag gemaakt wordt. Betrokkenen worden geïnformeerd.

 

Dossier

Van elk kind en elke jongere wordt een dossier bijgehouden. De ouders hebben in principe toegang tot dit dossier en mogen het dossier inzien. Een verzoek om het dossier in te zien wordt schriftelijk gedaan. Neem daarvoor contact op met de leefgroepbegeleider van uw kind. Uiterlijk binnen vijftien dagen na ontvangst van het verzoek krijgt de ouder inzage in de gegevens. Een aantal gegevens worden echter niet getoond, zoals gegevens die over een andere persoon dan de ouder zelf gaan. Het dossier wordt gedeeltelijk op papier en gedeeltelijk digitaal bewaard, tot het kind/de jongere 35 jaar oud is. Bij het afsluiten van het dossier wordt hij/zij hiervan op de hoogte gebracht.